Soal jawab agama adalah merupakan perkhidmatan yang disediakan oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor bagi menjawab pertanyaan tentang sesuatu isu dan permasalahan yang diajukan oleh pelanggan berkaitan dengan hukum syarak. Setiap soalan dan jawapan yang telah dikemaskini akan dihimpunkan di sini mengikut kategori yang telah ditetapkan untuk dijadikan rujukan dan panduan kepada masyarakat umum.
Soalan
Assalamualaikum.
Sy ingin bertanye berkenaan tentang puasa..apakah hukum puasa sekiranye seseorang itu selalu basuh rongga lubang kemaluan (tempat keluar najis) dan juga selalu korek dubur (selepas buang air besar) mnggunakan jari kerana masalah sembelit..perkara ini dibuat utk memastikan tiada saki baki najis..kalau mngikut hukumnya batal puasa..perkara ini berlaku bertahun2 kerana tidak tahu berkenaan hal ini..so macam mane solusinya kerana amalan ini sudah bertahun2 berlaku kerana tidak tahu hukum agama dan mcm mne nk ganti puasa atau kena bayar fidyah?
Sy juga ingin tahu cara yg btul membasuh kemaluan qubul dan dubur (istinjak) supaya tidak membatalkn puasa?
Terima kasih atas pencerahan pihak tuan
Jawapan
Antara perkara yang membatalkan puasa ialah memasukkan sesuatu ke dalam rongga yang terbuka. Kemaluan depan dan belakang (qubul dan dubur) merupakan antara rongga yang terbuka. Had yang membatalkan puasa ialah had batin. Merujuk kepada bahagian kemaluan, menurut al-Bujairimi had batin bagi kawasan dubur ialah melebihi bahagian yang wajib dibasuh ketika beristinjak. Oleh itu, sekiranya tuan korek dubur menggunakan jari sehingga mencapai had tersebut, boleh membatalkan puasa. Tuan dinasihatkan agar tidak melakukan perbuatan sedemikian ketika berpuasa. Walau bagaimanapun, jika benar-benar terpaksa mengorek lubang dubur kerana sembelit atau sebagainya, dan tidak dapat menunggu hingga waktu malam, maka ia dimaafkan dan termasuk dalam perkara darurah
Bagi mencuci dubur daripada najis ketika berpuasa, cukup sekadar memancutkan air ke dubur bagi tujuan membasuhnya dan menggosok bahagian luarannya sahaja. Perbuatan ini tidak membatalkan puasa kerana kebiasaannya ia tidak sampai ke bahagian had batin.
Perbuatan yang lepas tidak perlu diqada dan tidak perlu dibayar fidyah kerana ia termasuk dalam perkara yang rumit dalam agama. Sama-sama berdoa semoga Allah SWT mengampuni kesilapan kita pada amalan-amalan yang lepas.