BANK SOALAN BORANG PERTANYAAN

CARIAN SOAL JAWAB AGAMA

Soal jawab agama adalah merupakan perkhidmatan yang disediakan oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor bagi menjawab pertanyaan tentang sesuatu isu dan permasalahan yang diajukan oleh pelanggan berkaitan dengan hukum syarak. Setiap soalan dan jawapan yang telah dikemaskini akan dihimpunkan di sini mengikut kategori yang telah ditetapkan untuk dijadikan rujukan dan panduan kepada masyarakat umum.


Kategori Subjek : MUNAKAHAT

message user image

  Soalan

Assalamualaikum wbt,

Tuan, saya ingin tanya berkenaan nafkah kepada anak-anak arwah abang kandung saya. Selama ini anak-anak arwah tinggal bersama ibu bapa (atuk & opah) di kampung daripada (2017) kecil menyusu & pakai pampers sehingga kini bersekolah. pihak kami membela anak-anak arwah atas kasih sayang dan ehsan dan ingin meringankan beban isteri kepada arwah. Kesemua anak-anak tersebut diserah secara sukarela tanpa bantahan oleh si ibu dan keluarga si ibu. Untuk makluman juga, bekas isteri arwah sudah berkahwin lain pada awal tahun 2021 dan telah bercerai sekitar awal tahun 2022.

Sekarang, ibu kepada anak-anak tersebut ingin mengambil kembali anak-anak setelah semua telah besar (masih bersekolah rendah). Pihak kami agak keberatan untuk melepaskan anak-anak dengan keadaan kewangan dan kehidupan si ibu yang masih belum stabil berdasarkan pemerhatian kami.

Soalan saya kepada pihak tuan adalah seperti berikut:

  1. Sefaham saya, nafkah kepada isteri arwah bukan lagi wajib kepada pihak kami (keluarga lelaki/ arwah bapa) setelah dia bekahwin lain. Adakah benar?
  2. Kami faham bahawa hak penjagaan anak-anak jatuh kepada ibu dan keluarga si ibu. Tetapi adakah pihak majlis atau mahkamah syariah menetapkan syarat-syarat tertentu yang mebolehkan waris-waris sebalah arwah suami untuk menjaga anak-anak tersebut sehingga syarat-syarat tertentu dipenuhi oleh ibu dan keluarga si ibu?
  3. Selama ini, disebabkan anak-anak tersebut dibawah jagaan pihak kami (keluarga lelaki) segala perbelanjaan dan makan minum dikeluarkan terus kepada anak-anak tersebut tanpa melalui ibu mereka. Jika ibu mereka mengambil mereka semula, berapakah jumlah yang minima atau sepatutnya pihak kami perlu beri setiap bulan untuk nafkah anak-anak tersebut? Kenapa kami ingin memberi jumlah minima adalah disebabkan supaya wang nafkah tersebut digunakan betul-betul hanya untuk anak-anak dan mengelakkan daripada pihak ibu menagambil kesempatan diatas duit nafkah tersebut. Sebarang perbelanjaan yang melebihi jumlah nafkah tersebut pihak kami akam memberi atas ehsan kepada anak-anak.
  4. Bagi menjaga sebarang kemaslahatan dimasa akan datang, adakah boleh untuk pihak keluarga lelaki dan ibu kepada anak-anak tersebut menandatangani sebarang perjanjian bertulis dibawah mahkamah syariah berkaitan dengan nafkah dan juga tanggungjawab kepada anak-anak tersebut?

Perhatian dan maklum balas dari pihak tuan amat saya hargai.

Terima kasih.


message user image

Jawapan  

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الحمدلله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى اله وأصحابه أجمعين أما بعد

1. Apabila seorang isteri yang telah diceraikan atau kematian suami berkahwin semula dengan lelaki lain, maka nafkahnya ditanggung oleh suaminya yang baharu. 

2. Phak mahkamah boleh menyerahkan hak penjagaan mahupun kewajipan memberi nafkah kepada pihak tertentu berdasarkan keutamaan hak tersebut mengikut hukum syarak. Pihak-pihak boleh membawa perkara tersebut ke mahkamah untuk diputuskan. Untuk lebih jelas, tuan boleh merujuk terlebih dahulu kepada mana-mana peguam syarie untuk mendapatkan khidmat nasihat dan pandangan, memandangkan perkara ini melibatkan proses mahkamah.

3. Dari sudut kadar nafkah yang perlu diberi, hukum syarak tidak menetapkannya. Penentuan kadar nafkah itu hanya berdasarkan konsep mencukupi berdasarkan pandangan umum dan kemampuan pemberi nafkah.

4. Perkara ini boleh dilaksanakan sepertimana yang dijelaskan di perkara (2) di atas.

والله أعلم بالصواب


Tahun Soalan : 2024
Jumlah Pelawat : 92

message user image